“Black Friday” je jedným z dní, kedy ľudia húfne atakujú obchody (a e-shopy) kvôli zľavám a výhodným ponukám. Kedysi išlo o výlučne americký sviatok konzumu, avšak v posledných rokoch sa objavuje aj u nás. Ale kým začneme bezbreho míňať, pozrime sa na historický pôvod a význam tohto dňa.
Čierny deň pre políciu aj zamestnávateľov
Piatok po dni vďakyvzdania (tzn. štvrtý piatok v novembri) je tradične dňom, ktorý sa nazýva čiernym piatkom a oficiálne zahajuje prípravu obchodov na Vianoce - takže v roku 2021 to je 26. novembra. Avšak už názov “čierny piatok” znie skôr negatívne. A tak tomu aj bolo - prvé použitie tejto frázy sa objavilo v septembri roku 1896, kedy sa vďaka špekuláciám zrútil americký trh s komoditami.
V dnešnom použití sa tento názov objavil až v meste Philadelphia v 50-tych rokoch minulého storočia. Medzi vďakyvzdaním (štvrtok) a tradičným zápasom Army/Navy v americkom futbale (sobota) sa v meste pohybovalo množstvo ľudí. Ulice aj cesty boli plné - skvelé pre obchody, ale už menej pre políciu či mestskú dopravu. Práve polícia nazvala tento deň “čiernym piatkom” kvôli obrovskému množstvu nadpráce. Podobne sa cítili aj zamestnávatelia, keďže v tento deň mnoho ich zamestnancov záhadne ochorelo. Obchody však v tento deň tradične predali veľa a prax z Philadelphie sa rozšírila po celej krajine. Aby sa vyhli negatívnej konotácii, obchodníci sa snažili spopularizovať výraz “Big Friday”, avšak ten sa neuchytil.
Tržby a bitky
Pozitívny odtieň tak získal tento deň až v 80-tych rokoch. “Čierne” sú totižto čísla, do ktorých sa maloobchod v tomto období dostáva. Zvyšok roku je už iba o zisku.
Tento marketingový trend sa rozšíril a niekedy okolo roku 2000 prekročili v USA tržby na “Black Friday” tržby na “Super Saturday” (teda posledná sobota pred Vianocami). K tomuto dňu sa v digitálnej dobe pridal aj “Cyber Monday”, čo je v podstate dňom zliav a výpredajov pre online obchody - a samozrejme, vďaka tomu sa tento sviatok maloobchodu rozšíril do celého cveta. V roku 2019, čo bol posledný rok pred pandemickými obmedzeniami, dosiahli celkové tržby v USA 729 miliárd dolárov.
Nie všetko je však iba o nakupovaní. Takmer každoročne môžeme vídať zábery na obrovské rady ľudí, čakajúcich na výpredaje (občas dokonca stanujúcich pred obchodmi) a nakupujúcich všetko, čo im príde pod ruku. A občas sa objaví aj násilie. Odvrátená stránka “Black Friday” je tá, že si v USA vyžiadal od roku 2006 dokopy 14 mŕtvych a 117 zranených.
Kvôli pandémii koronavírusu je najbezpečnejšie nakupovať z domu a na internete. A samozrejme, naša stránka nie je výnimkou - zľavu 30 % na celý sortiment si môžete uplatniť kódom blackfriday. Ale platí iba počas skutočného “Black Friday” víkendu, teda od 26. 11. do 28. 11.